Jul 20, 2012

Satánico pandemonium (1974)




















Nunnesnusk levererat utav den förträfflig Gilberto Martinez Solares som gett oss över 150 rullar, varav några Santo. Satánico pandemonium är en Mexikansk nunsploitation rulle som Redemption var tidiga med att plocka upp. Den levererar sedvanliga perversioner, nunnor som syndar och ansågs kontroversiell för sin tid. När den kom ansågs den vara en av de mest chockande rullar någonsin som lekte med religion.

Efter att Ken Russels The Devils blev en succé -71 började regissörer runt om i världen kopiera och producera nunsploitation rullar. Jag kan inte påstå att jag sätt jätte många men de jag har sett har jag på något konstigt vis gillat. Tempot är ofta trögt, mycket piskrapp och nunnor som smakar på den förbjudna frukten. Satánico pandemonium handlar om syster Maria som möter satan. Detta resulterar i att hon leder alla sina systrar sakta mot helvetet. Hon börjar mörda, synda och satan får mer och mer grepp över gruppen.

Jag såg Mondo macabre släppet (som alltid e bra skit). Färgfullt och bra ”transfer”. Man slås direkt av utmärkt scenografi och ett härligt, nudd på psykadelsikt soundtrack. Tydligen hade Solares svårt att få tag på skådisar som ville visa sig nakna. Men tillslut hitta han ett utmärkt crew som bjuder på full-frontal nudity till varje pris. Jag kan inte låta bli att jämföra förtrollningen denna film bjuder med något Franco kunnat spotta ur sig. Det är smaklöst samtidigt som jag faktiskt tycker att det är riktigt bra.

Inte nog med att nunnorna snuskar runt så våldför sig syster Maria på en unge. En briljant slutscen inträder med nakna dansade nunnor (tydligen många spelade utav riktiga prostituerade). Extramaterialet har en intervju med Redemptions skapare som Solares son. Rätt roligt att se på men inte mer än så. Är man intresserad utav genren eller missat denna så kör på. Kan man ta sig igenom ett hyfsat lågt tempo så kommer du nog digga den. Men varning, inget för kristna eller alla nunnor som läser våran blogg.

No comments: